Saturday, April 30, 2011

Synaesthesia Experiment



Un pequeño experimento de música visual basado en lo que se suele llamar 'pintar con luz' —una técnica fotográfica que consiste en 'dibujar' formas en el espacio con una linterna.

Andrew Maylin

Friday, April 29, 2011

Pathline #1 [promo edit]



Un fragmento de una performance audiovisual basada en ruidos digitales, paisajes sonoros y gráficos generativos.

Franz Rosati

Thursday, April 28, 2011

Pure Data read as pure data



El contenido de la aplicación Pure Data traduciendo los datos a sonido y píxeles, un viaje al código binario y sus cualidades ocultas: estructura, lógica, ritmo, redundancia, composición...

Nicolas Maigret

Wednesday, April 27, 2011

In Heaven Everything Is Fine



Creo que esto no necesita muchas presentaciones. Es uno de mis momentos preferidos de todas las películas de David Lynch, de Cabeza borradora, y resulta que es precisamente la única escena de sus películas que tiene colgada en su vimeo.

Monday, April 25, 2011

Naisu no mori: The First Contact



Este es un fragmento de una película japonesa titulada Naisu no mori: The First Contact que no he visto, pero así fuera de contexto la verdad es que funciona perfectamente. De hecho, de entrada al verlo pensé que era un videoclip de algún grupo o algún tipo de pieza experimental...

Tuesday, April 19, 2011

Call for papers and works: Understanding Visual Music

A two-day conference focused on developing an understanding of the practice of visual music, its definition, related creative and perceptual considerations, current trends, technological innovation, and possible future directions.

The event will take place on Friday the 26th and Saturday the 27th of August 2011 and will include paper sessions, roundtable discussions, and creative works presentations.

We are inviting researchers to present studies that address visual music’s multiple definitions and dimensions, questions around visual music aesthetics and meaning, hierarchy and correlation of sound and image in this context, and the audience’s perception thereof. Artists are also invited to propose visual music presentations – both live and fixed. Attendance is required in both cases.

SUBMISSION PROCEDURES

Paper presentation: please send in the body of an email: [1] an abstract (250 words or less) and [2] a short biography ready for printing (250 words or less). Additionally [3] attach a 3-page CV as a PDF file.

Visual music presentation: please include in the body of an email: [1] the title of your piece, duration, indication whether the presentation will be live or fixed, [2] a short description of the proposed piece (250 words or less), [3] a short biography ready for printing (250 words or less), and [4] detailed technical needs. Also include [5] links to audiovisual sample material hosted in a non-expiring URL (for this reason, please do not send your audio-visual material using yousendit or any similar applications, and do NOT send your audio-visual material by email) and [6] attach a 3-page CV as a PDF file.

SESSION FORMATS

Paper presentations: each paper will be presented in person by the author for approx. 20 minutes followed by 5-10 minutes of discussion.

Visual music presentations: creative works presentations will take place between paper sessions throughout the day and in a visual music show that will conclude the colloquium.

Roundtable discussion[s]: an hour-long open discussion on key issues related to the main theme of the colloquium.

Deadline for reception of proposals: June 18th, 2011

CONTACT, INFORMATION and ABSTRACTS
Email: uvm2011.concordia [at] gmail [dot] com

(the UVM2011 web site will be online in a few weeks)

Saturday, April 16, 2011

Synaesthesia



Synaesthesia es una instalación con cuatro canales de vídeo y sonido cuadrafónico de Boudewijn de Kraaij, Bram Snijders y Luuk Meuffels.

Monday, April 11, 2011

Unicode



Todos los caracteres de la gama unicode 0 - 65536 (49.571) animados a un frame... Pocos mediometrajes he visto más hermosos que este.

Jörg Piringer

Friday, April 8, 2011

RE experiments 1



Experimentos con un sintetizador de vídeo Rutt/Etra —un ordenador analógico de principios de los años 70 que se inventó para manipular vídeos.

Matthew Schlanger

Wednesday, April 6, 2011

Particles



Particles es una instalación lumínica en la que unas luces parecen flotar por el espacio —en realidad, como se ve en el vídeo, se trata de unas bolas con LEDs dentro que circulan por unos raíles. Los LEDs parpadean a diferentes intervalos y van generando diferentes formas y diseños tridimensionales.

Daito Manabe y Motoi Ishibashi

Digital DCM: Entrevista a Frank Bretschneider



La revista francesa de cultura y música digital Digital DCM publicaba ayer una breve entrevista con Frank Bretschneider en la que se habla sobre las relaciones entre imagen y sonido, una parte importante de los directos de este artista alemán.

"Yo me considero principalmente músico, pero siempre me ha interesado el intercambio entre arte visual y música. Mi trabajo en vídeo es una extensión de mi música, y es perfecto para los directos porque construye un segundo nivel de percepción. Simplemente intento conseguir que la música sea algo visible. Por un lado, están los diferentes parámetros del sonido en la pantalla del ordenador: bandas que parapadean y se mueven, barras, puntos, líneas, números... Por otro lado, el aspecto visual afecta a la música: la manera de tocar, construir, componer y escuchar, la percepción del tiempo, etc.".

Podéis encontrar la entrevista completa en francés e inglés en Digital DCM.

Friday, April 1, 2011

LIBRO /// See this Sound Audiovisuology Essays 2: Histories and Theories of Audiovisual Media and Art

"This is the third publication in the See This Sound project which comprises stimulating essays on the current and historical position of sound and image in art and media, and their interconnection.

The point of departure for the prominent authors was the fact that our realm of experience is today shaped by an omnipresence of audio-visual products and structures, in which the cultural image and sound production are tightly entwined with one another in terms of technology, art and market strategy.

The project See this Sound explores the current diversity and long history of these syntheses and contradictions, this linking, overlapping and sometimes also irreconcilability through the perspectives of contemporary art and art and media science."

Cornerhouse