Sunday, September 30, 2007

La armonía de la luz

En 1893, el artista Bainbridge Bishop publica A Souvenir Of The Color Organ, With Some Suggestions In Regard To The Soul Of The Rainbow And The Armony Of Light, donde incluye una gama de correspondencias de color para cada nota. En esa época, ya había construido tres órganos de color capaces de reproducir a la vez música y luz.

Podéis encontrar el texto completo en:
http://rhythmiclight.com/books/HarmonyOfLight.pdf

SINESTESIA

Por otra parte podemos adelantar ya un importante evento en el que ROTOR participa activamente y que también se celebrará en La Casa Encendida de Madrid (primera quincena de noviembre). El festival SINESTESIA (en la era digital), con exposición, cine, instalaciones (de Alva Noto), y 8 actuaciones (donde estamos involucrados):

VIERNES 2 NOVIEMBRE: BURBUJA, TERRE THAEMLITZ presents Lovebomb.

SABADO 3 NOVIEMBRE: SCANNER + TEZ (MSB) presents Blindscape, JANEK SCHAEFFER.

SABADO 11 NOVIEMBRE: RAFAEL TORAL, SIGNAL.

DOMINGO 12 NOVIEMBRE: ZACHARY LIEBERMANN presents Manual Imput, MAXIME DE LA ROCHEFOUCAULD (avec les Automates Ki Orchestra) .

http://www.rotordiscos.com/fichaevento.php?id=27

Thursday, September 27, 2007

Stan Brackhage

Hay una forma de cine que intenta evolucionar ese área de pensamiento que yo llamo 'pensamiento visual en movimiento', y que es intrínsecamente música visual...

Sunday, September 23, 2007

Bruce McCLure

Bruce McCLure es un ‘cineasta’ de Nueva York. ‘Cineasta’... Entre comillas, sí, porque la verdad es que no rueda películas, sino que las crea en directo.

El trabajo de McClure se basa en bucles de película de unos segundos que él mismo crea, simplemente con fotogramas alternos en blanco y negro o con alguna línea o círculo. Se trata de pequeñas películas extremadamente minimalistas y estructuralistas, ya que los fotogramas no están organizados al azar, sino basándose en series matemáticas, tomando como referencia los divisores de 24 (los fotogramas por segundo de una película de cine): 1, 2, 3, 4, 6, 8 y 12. O sea, 1 fotograma en blanco y 23 en negro, 2 en blanco y 22 en negro, etc.).

Con este arsenal de bucles de pocos segundos de duración, McClure prepara sus proyecciones, en las que trabaja con 3 proyectores de 16mm cuyas proyecciones suele superponer en la pantalla. En las proyecciones, simplemente va manipulando en directo el enfoque y la potencia de las bombillas de los tres proyectores, a veces colocando piezas metálicas circulares o con rejillas delante del obturador, incluso filtros de colores esporádicamente, para crear diferentes efectos.

En lo que se refiere al sonido, trabaja directamente con el sonido ‘por defecto’ de las películas. El sonido de los proyectores de 16mm es óptico, lo que significa que la forma de onda está impresa en la película y un lector óptico lo lee. Al no haber un sonido impreso especialmente, el lector interpreta como sonido lo que hay en la imagen, cambios de blanco a negro en este caso, que suenan simplemente como un ruido o golpe sonoro. McClure manipula este sonido en directo con pedales de efectos para guitarra eléctrica, creando un sonido que a mí personalmente me suena más a metal que a música experimental, no en vano el propio McClure lo define como rock.

La idea es sencilla, lo cierto es que la única complicación es logística, ya que los proyectores de 16mm pesan bastante, y si uno solo ya es difícil de transportar no digamos tres... Pero el efecto es abrumador e hipnótico, aunque no apto para epilépticos y demás almas sensibles a las luces estroboscópicas y los decibelios ‘desorganizados’.

Entrevista a Bruce McClure:
http://brooklynrail.org/2006/7/film/bruce-mcclure-with-brian-frye

Thursday, September 13, 2007

‘vE-”jA: Art + Technology of Live Audio-Video

‘vE-”jA: Art + Technology of Live Audio-Video is a global snapshot of an exploding genre of tech-art performance: VJing and live audio-video. The book covers 40 international artists with 400+ colour images and 50+ movies and clips on an accompanying DVD and web downloads.
Regionally organized, the book showcases VJing and live A/V not as an isolated art-tech phenomenon for geeks, but as a global art movement with sophisticated creators and audiences alike.


The organization of the book in this manner has lead to discoveries of the differences and similarities in the devlopment of the art including the influence of specific urban styles, political and social states, cultural influences, as well as hardware and software development and influences in specific regions.


Introductory essay by Marius Watz brings forth the role of synchronicity of audio and video technology in cinematic performances; Barry Munsterteiger, Interactive Media Group Senior Designer for Apple Inc., focuses on the role of art in the evolution of technology; Grant Davis (VJ Culture) provides supportive information on VJ specific hardware and software.
In addition, essays by contributing artists cover local cultural aspects influencing VJ scenes globally and provide insight on the inflluences and productivity of cities such as London, Helsinki, Barcelona, Tokyo and general scenes of US, Austria, France, Netherlands and Australia.

http://www.vjbook.com/

Sunday, September 9, 2007

Thursday, September 6, 2007

Space Projector



The Mathmos Space Projector casts a moving image of up to 1.5m onto a wall or ceiling. The projector body can be angled to point at the wall or ceiling. The brightness and size of the image are controlled by the amount of light in the room and the distance from the display surface.

Wednesday, September 5, 2007

Delicate Boundaries

Delicate Boundaries is an interactive installation where human touch can dissolve the barrier of the computer screen. Using the body as a means of exchange, the system explores the subtle boundaries that exist between foreign systems and what it might mean to cross them. Lifelike digital animations swarm out of their virtual confinement onto the skin of a hand or arm when it makes contact with a computer screen creating an imaginative world where our bodies are a landscape for digital life to explore.

http://csugrue.com/delicateBoundaries/

Happy New Ears Festival

14.09.2007 - 30.09.2007
Bélgica

Francisco Lopez, Kurt Hentschläger, Ryoji Ikeda, etc.

http://www.happynewears.be/2007/en/

Tuesday, September 4, 2007

A LEAK IN THE SILENCE: NOISE-

The line of poetry “A leak in the silence: noise -” by the Dutch poet Hans Faverey (1933-1990) provides the conceptual framework for the Poetry Summer 2007. The exhibition uses this phrase as a metaphor for that which in our existential and social context cannot be spoken, yet becomes audible as silence, noise, an inner rustle...

In some of the installations, voice and sound will keep pace with the word and linguistic meaning; in others they will sever themselves from the meaning as they choose to follow a self-willed path. Edition 2007 of the Poetry Summer attempts to find out how the contemporary visual arts and above all poetry interact verbally and through images with the auditive dimension to result in novel articulations.

http://www.poeziezomerswatou.be/